Onder de Loep: De kracht van het etiket

Château Mouton Rothschild, Chateau Petrus, Domaine Romanée Conti, Vega Sicilia, Pommard. Zomaar wat namen van wijnen of gebieden die eigenlijk geen verdere uitleg nodig hebben voor de verkoop. Toch is het niet altijd een garantie voor kwaliteit. Helaas worden bekende namen nogal eens misbruikt om een vermeende kwaliteit aan te duiden.


Een van de bekendste voorbeelden hiervan is wellicht Chablis. Dit wereldbekende wijngebied maakt voortreffelijke wijnen waarvan vele menen dat de beste soorten kenmerkend zijn voor hoe een Chardonnaydruif zou moeten smaken. Een Chablis is immers altijd van deze druif gemaakt. Helaas heeft de ‘merknaam’ Chablis er ook voor gezorgd dat er wijnmakers waren die weinig oog meer hadden voor kwaliteit. Zolang de naam Chablis erop staat is het immers goed! De naam Chablis verkoop! Als gevolg hiervan zijn er meer matige en zelf ronduit slechte Chabliswijnen dan goede.

Afbeeldingsresultaat voor mouton rothschild

Toch geeft een wijnetiket een wijnkenner de nodige informatie van producent, regio en bijvoorbeeld jaartal van de wijn. Dit zijn zaken die van belang zijn bij het inkoopproces van de wijnen. Namen alleen hoeven niet veel te zeggen.

Hoe koopt u de wijn?

De consument echter kijkt weer heel anders naar een wijnetiket. Uit onderzoek blijkt dat het etiket veelal doorslaggevend is bij de aankoop van wijn. Nog een bepaling van  de keuze is de aanwezigheid van het druivenras op het etiket. “ Een Merlot is altijd goed”  of  “een Sauvignon blanc smaakt toch altijd “ .  De realiteit is dat er enorme diversiteit aan smaken binnen deze druivenrassen voorkomt en de ene Merlot dus zeker de andere niet is.

Daarnaast wordt de keuze voor het wijnschap ook vaak bepaald doordat consumenten kijken waar de meeste flessen uit het schap zijn. Immers als die wijn zo veel verkocht wordt moet het ook wel goed zijn. In de tijd dat ik werkzaam was bij Albert Heijn wist men al heel goed hoe dit werkte en zorgde men voor een zg. startbres op de displays. Dus  de display niet helemaal vol bouwen maar net zo opbouwen dat het in het begin al lijkt of er goed van verkocht is. Dit geeft de consument vertrouwen. Iets waar iedere consument naar op zoek is. 

Maar  waar moet u nu echt op letten bij uw wijnaankoop om te kunnen genieten van een lekkere wijn? Eigenlijk is er maar één manier om goed wijn te kopen. Proeven voordat je koopt. Want  smaken verschillen nu eenmaal. Ruiken, Proeven en Beleven waarbij u altijd de juiste keuze kunt maken door eerst te proeven en dan de wijn te kopen. Binnenkort is dat in ruime mate mogelijk in onze nieuw te openen winkel waar naast wijnen voor dagelijks gebruik er ook hele bijzondere te proeven zullen zijn! Wordt vervolgd….En tot die tijd, laat u in uw aankoop niet te veel leiden door een fraai etiket, maar vraag ons om advies !

Met vriendelijke groet,

Remco van Looijengoed

Schuttelaar Wijnen en Geschenken Zwolle

www.schuttelaarwijnen.nl