Onder de loep: Ontwikkelingen op de wijnmarkt.

 

Wie overdag naar RTL7/RTLZ kijkt, kan de ontwikkelingen op de beurs volgen en blijft op de hoogte van de laatste nieuwsfeiten. Niet dat investeren in wijn daar prominent aan de orde komt, voor zover je dat al zou moeten doen, maar onlangs stond wel in de balk onder in het beeld, dat de Verenigde Staten de grootste wijnmarkt is geworden. Het land stootte vorig jaar Frankrijk van de eerste plaats; dat meldde de Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding OIV (Franse afkorting van L'Organisation Internationale de la Vigne et du Vin).

 

Nu is dat misschien niet zo’n opzienbarend nieuws, want met ruim 200 miljoen inwoners is de omzet van alle producten al gauw erg groot, dus ook die van wijn. De belangrijkste reden is echter dat de Fransen minder wijn zijn gaan drinken en dat is mogelijk wel opzienbarend.

Amerikanen kochten in 2013 29,1 miljoen hectoliter wijn, 0,5 procent meer dan het jaar ervoor. De Fransen sloegen dat jaar 7 procent minder in, zij kochten in totaal 28,1 miljoen hectoliter wijn.

Maar per inwoner blijven de Fransen de Amerikanen als wijndrinkers ruim de baas. Een Fransman drinkt naar schatting 46  liter per hoofd van de bevolking tegen ongeveer 9 liter per Amerikaan, dat is dus ongeveer vijf keer zoveel. Ter vergelijking consumeert de Nederlander ca. 20 liter wijn per hoofd van de bevolking en die hoeveelheid is al een aantal jaren stabiel. Er is dus niet alleen in Amerika nog heel veel aan wijnomzet te winnen!

 

Overigens betekent het feit dat de consumptie per hoofd van de bevolking toeneemt, niet dat steeds meer mensen zingend over straat gaan. Er is sprake van een 'democratisering' van de wijnconsumptie. Wijn is niet langer voorbehouden aan de bovenmodale huishoudens; steeds meer mensen gaan vaker wijn drinken en vooral bij het diner. Ook houden steeds meer Nederlanders er thuis een wijnvoorraadje op na; enerzijds om altijd verschillende wijnen op voorraad te hebben, zodat je kunt kiezen wat je wilt drinken, maar ook om wijn jong en dus voordeliger in te kopen en te laten liggen totdat deze op dronk is.

 

Wat de toekomst gaat doen met de prijs van wijn, is een open vraag, waar veel wijnhandelaren overigens wel een mening over hebben. De concurrentiestrijd tussen de nieuwe en de traditionele wijnlanden zal alleen maar feller worden. De oude landen proberen hun verloren aandeel in de goedkopere wijnen terug te winnen door de industriële productie van weinig pretentieuze landwijn. Op hun beurt zullen de nieuwe wijnlanden proberen binnen te dringen tot de kwaliteitswijnen die van oudsher uit Frankrijk, Spanje en Italië komen, door veel aandacht te geven aan het ambacht en 'het verhaal achter de wijn'.

 

De wereldwijde wijnproductie is momenteel gezakt tot het laagste niveau in 37 jaar, waardoor de voorraden scherp afnemen. Oorzaak van de afname is droogte en schade door hagelbuien in Frankrijk en Italië, (nog steeds) de grootste wijnproducenten ter wereld. Ook in Argentinië merken wijnboeren de gevolgen van het weer aan hun druivenoogst. Door het veranderende klimaat zullen in die gevallen ook de voorraden afnemen. Het laat zich raden wat dat gaat doen met de prijs van de wijn. Waar je in de jaren zestig van de vorige eeuw nog een mooie Bourgogne kocht beneden de vijf gulden, kost dezelfde wijn nu rustig € 50,-, een prijsstijging van 2500%! Naast vraag en aanbod zijn er uiteraard meerdere oorzaken die deze stijging tot  gevolg hebben maar dat gaat nu te ver om daar verder over uit te wijden.

 

Zoals gezegd, zal door de toenemende wereldwijde welvaart, de wijnconsumptie alleen maar verder toenemen en dus zal de wijnproductie ook moeten toenemen. Investeren in wijn lijkt daarmee een lucratieve aangelegenheid vanwege de winst die je denkt er op te kunnen maken, maar het blijft ook risicovol. Een wijnvoorraad opbouwen voor eigen gebruik, is echter wel zinvol en vooral ook veel leuker om te doen.

 

Met vriendelijke groet,

Remco van Looijengoed

Directeur/Vinoloog Schuttelaar Wijnen